Ik wil een game maken, help!

Door Vexxon op vrijdag 6 december 2019 13:35 - Reacties (15)
Categorie: -, Views: 3.792

Ik hou ervan om dingen te maken, bezig te zijn en aangezien ik op het gebied van klussen (met planken en spijkers) twee linkerhanden heb wil ik vooral software maken.
In het dagelijks leven houd ik me al bezig met het ontwikkelen van software en dan specifiek webapplicaties van klein tot zeer groot.
Naast mijn baan van 36 uur heb ik een eigen bedrijfje waarvoor ik per jaar zo'n 3 tot 5 projectjes doe.

Maar mijn echte droom is om een game te maken, ik denk er al jaren aan hoe ik zoiets moet aanpakken. Ik heb talloze ideeën, maar iedere keer loopt het uit op niets.
De belangrijkste redenen hiervoor is dat de ideeën steeds groter en groter worden, waardoor ik ontmoedigd raak, want hoewel ik inmiddels meer dan 20 jaar ervaring heb in het ontwikkelen van software is dit niet te vergelijken met het maken van een game.

Mijn oplossing: bouw een game op basis van iets wat al bestaat, zodat de kaders heel duidelijk zijn.
Hierdoor hoef ik niet na te denken over nieuwe ideeën en geeft het me de gelegenheid de benodigde kennis de op te doen.
Met het bijhouden van deze blog hoop ik dat als ik de dingen waar ik tegenop zie onder woorden breng ik er misschien op een andere manier tegenaan ga kijken.
Bijkomend voordeel is dat tweakers een levendige community is met veel kennis op allerlei gebieden en ik daar wellicht ook gebruik van kan maken.

Ik heb besloten om gebruik te maken van Unity, daarmee kan ik gewoon in C# blijven programmeren en het is, voor zover ik nu kan beoordelen, eenvoudig in gebruik.
Gelukkig zjin er genoeg bronnen om de benodigde kennis op te doen en het eerste wat ik wil doen is het uitkiezen van één bron en me daarop te focussen. Voor Unity heb ik daarvoor de serie How to make a game van Brackeys uitgekozen.
In deze serie wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een game kunt maken met Unity.

Ik heb bewust nog geen bestaand project uitgekozen om na te bouwen, voor het volgen van bovenstaande serie wordt namelijk al een game gebouwd en anders wil ik de kennis meteen toepassen in het nieuwe project en verlies ik focus op het volgen van de serie. Zelfkennis is misschien wel het belangrijkste.

Om te leren hoe ik pixel art kan maken heb ik inmiddels een boek aangeschaft, maar lees ik ook de uitgebreide artikelen van Studio Mini Boss. Dit is misschien wel de grootste hindernis die ik moet nemen, ik ben namelijk helemaal niet creatief. Vroeger tekende ik welliswaar heel veel, maar ik tekende vooral heel veel na, ik had altijd een voorbeeld nodig en dat is nog steeds niet veranderd.
Hoe ik dat ga oplossen weet ik nog niet, ik vraag me af of dat uberhaupt wel op te lossen is. Misschien moet ik gewoon bij iets bestaands beginnen en dat naar eigen smaak aanpassen en het me eigen maken, maar daar ben ik nog lang niet.

Zoals gezegd ben ik nog erg op zoek naar hoe ik dingen het beste aan kan pakken, waarbij ik zoveel mogelijk rekening probeer te houden met mijn sterke en zwakke punten. Sommige dingen zullen uiteraard moeten veranderen, maar als ik teveel veranderingen van mezelf ga eisen is het project gedoemd te mislukken.

Wellicht heeft de community nog tips op welk gebied dan ook, ik kan alle hulp gebruiken.

Reacties


Door Tweakers user Sp3ci3s8472, vrijdag 6 december 2019 13:46

Als je heel simpel wilt beginnen, iets wat je in een week kan doen is een kleine roguelike proberen te maken. Voordeel van een klein project als dat is dat je een beetje een gevoel krijgt hoe je een project maakt en je raakt meteen een heleboel dingen zoals AI/Mapgeneration/Inventory/Skills etc.
Het grootste voordeel is dat je helemaal niks hoeft te doen met graphics :D.

Zie de volgende reddit community waar je zou kunnen beginnen:
https://www.reddit.com/r/roguelikedev/

Hier zijn tutorials te vinden (Python/C# etc) en elke week wordt er focus gegeven aan een bepaalt onderwerp e.g. AI/FOV.

Door Tweakers user Vexxon, vrijdag 6 december 2019 14:37

@Sp3ci3s8472
Het is inderdaad de bedoeling om met een klein project te beginnen, het probleem is alleen dat ik moeite heb om het project klein te houden. Maar misschien is dat toch wel te doen.
Ik zal in ieder geval eens naar die subreddit kijken, thanks!

Door Tweakers user NotSoSteady, vrijdag 6 december 2019 16:24

Dat is vaak het probleem bij dergelijke projecten. Kan me enkele jaren geleden ook nog een project herinneren van een kleine groep mensen die werkten aan een F1 manager game. Die bleven ook maar bezig en uiteindelijk is de hele community doodgebloed, zaten er ongelooflijk veel bugs in en was de interesse van het team ook verdwenen. Resultaat: zes jaar ontwikkeling en geen game. Mijn advies zal dan ook zijn om eerst iets relatief simpels te bouwen dat gewoon perfect werkt en daarna iedere keer een nieuwe feature toe te voegen, in plaats van alles in één keer te willen doen.

Door Tweakers user Vexxon, vrijdag 6 december 2019 17:03

@NotSoSteady Inderdaad, vandaar ook mijn om het te baseren op een bestaand spel o.i.d., zodat de kaders bekend zijn. Alles wat niet in het origineel zit wordt niet gebouwd

Door Tweakers user Harm_H, zaterdag 7 december 2019 12:57

Ik run nu sinds een half jaar een studio waarmee 10 mensen betrokken zijn (allemaal praktisch onbetaald want arm)

We maken een game over klimaatadaptie.

Die game komt er zelfs als ik er aan onderdoor ga.

En net als met muziek: Waarschijnlijk breek je niet door en levert het weinig op

Verder: kleine (start)scope is essentieel, simpeler is beter, gedetailleerde ontwerpen (inclusief stats) en paper prototyping.

Sounds like a lot of work? It is.
En er zijn meerdere manieren naar Rome (waar gewoon beginnen er 1 van is). Ten slotte ken ik een programmeur die in z'n eentje een game heeft gemaakt inclusief een AI om het te playtesten.

Door Tweakers user Harm_H, zaterdag 7 december 2019 13:04

Verder:
  • Je game maken met gebruik van 'Open Game Art'
  • Alleen programmeren
  • Ervan uitgaan dat de mechanics bekend zijn bij de speler
Art & Muziek zijn minder relevant en kunnen als het af is!

Door Tweakers user raugustinus, zaterdag 7 december 2019 21:00

Ik ben ~1 jaar geleden begonnen met Monogame. Heel expliciet mijzelf het doel gesteld om een Arkanoid clone te maken. Volgens mij kan het bijna niet simpeler.
In ~250 regels code heb ik een bouncing ball, die kaatst en blokjes laat verdwijnen.
Inmiddels ook bijna een half jaar niks meer aan gedaan.

Zelf vind ik Unity teveel uitnodigen tot een grote zware scope, daarom heb ik Monogame gekozen. En ik wil liever een simpele platformer bouwen dan een 3D game.

Door Jan Discart, zondag 8 december 2019 15:24

Mijn vader is in zijn vrije tijd ook begonnen met het maken van zijn eigen game. Hij is arts in het beroepsleven, maar droomt er van om zijn eigen RTS game te maken. Hij is er intussen al enige tijd mee bezig. Zichzelf 3DS Max, Photoshop, C# en Unity aangeleerd met wat hulp langs mijn kant. De fout die hij nu ook maakt, en waarop ik hem moet blijven wijzen, is dat hij het meteen groot wil aanpakken, en ook wil beginnen met de grote brokken van programmeren.

Wat ik je aanraad welke ik ook tegen mijn vader vertel: begin klein, maak per gameplay element van je spel een aparte scene, en werk dat uit zodat het werkt zoals je voor ogen hebt. Laat het ook op zichzelf werken, zonder invloed van andere mechanics, of werk met stubs of dummies (maar dat moet ik je als software ontwikkelaar niet vertellen denk ik ;) ). Dan zijn je gameplay elementen ook gemakkelijker te testen, en kan je gemakkelijker bugs opsporen. Probeer nadien die stukken bij elkaar te brengen in een iets grotere scene, maak goed gebruik van prefabs. Dat geeft een betere sense of progression dan direct de grote dingen proberen te behappen en dan de moed te verliezen.

Success! :D

Door Tweakers user Vexxon, maandag 9 december 2019 08:57

@Jan Discart Bedankt voor de tips!

Door alexander, maandag 9 december 2019 14:48

Ik vond de video's van extra credits op YT erg leerzaam, wellicht heb je er ook wat aan:

Door Tweakers user D3F, maandag 9 december 2019 23:49

Ben zelf ook ooit eens begonnen. Naast hobby muzikant leek het mij leuk om een game te maken, in Unity. Net als jou betrapte ik mijzelf erop dat de ideeën steeds groter werden en je de visie kwijt raakt.

Datzelfde heb/had ik met muziek maken. Wat mij enorm hielp is om een aantal richtlijnen aan te houden:
  • Verzin een thema/concept
  • Zet de basis op papier. Wat is de gameplay (RTS, Shooter) en hoe is de gameplay (complex? simpel?)
  • Maak de basis van de gameplay en gebruik hiervoor simpele graphics. Ga geen uren steken in het maken van sprites of 3d-modellen. Gebruik bijvoorbeeld Mario Sprites als je een platformer maakt en ga ze niet animeren.
  • Als je concept eenmaal staat en functioneert zoals je wilt kun je langzaam je sprites gaan ombouwen naar je eigen sprites, inclusief animaties
  • Voeg wat extra gameplay elementen toe zoals quests, achievements etc.
  • Voeg geluiden toe aan je game
  • Laat vrienden je spel testen en breng het gratis uit op Android en iOS inclusief advertenties of een donatieknop. Ga niet gelijk voor het grote geld, want je kunt altijd een vervolg maken die voortborduurt op je huidige idee
  • Heb vooral heel veel plezier
Overigens heb ik mijn game nooit afgekregen, maar dat komt meer doordat ik vanuit werk veel druk had om diverse certificering te halen en ben ik geen die-hard programmeur. Op het moment ben ik sporadisch wat aan het pootje baden in Python. Maar op de lijst staat het nog wel, en iedere dag word ik er aan herinnert door de tabbladen die openstaan in mijn browser :)

Door Tweakers user Vexxon, dinsdag 10 december 2019 09:09

@D3F, @alexander en andere mensen hierboven: dank jullie wel!
Ik was inmiddels al op het punt gekomen dat ik het echt serieus wil gaan aanpakken en had, voor mezelf in ieder geval, een duidelijk plan hoe en wat ik wil gaan doen. Veel details waren echter nog onduidelijk, maar mede dankzij jullie tips en ervaringen weet ik nu meer welke richting ik moet denken.

Door Tweakers user raugustinus, dinsdag 10 december 2019 13:06

Kleine update voor mij. Ik heb net een nieuwe macbook pro voor werk. Waar ik dus de nieuwe Visual Studio 2019 voor macos op heb geïnstalleerd. Monogame werkt nog niet op VS2019!

Daarna snel godot geïinstalleerd. Dat ziet er veelbelovend uit. https://godotengine.org/

Door Tweakers user LOTG, donderdag 12 december 2019 16:45

Kijk zeer zeker de extra credits video over MVP. Dit is echt waar de meeste mensen op stuk gaan met hun scope.

Begin ook absoluut niet met zaken zoals modellen, animaties, textures etc. Allemaal niet belangrijk.

Gebruik als je iets gevisualiseert moet hebben gewoon primitives. Alles een kubus? Geen probleem, dat ga je later vervangen.

Een test level opzetten? Cubes!. Een geweer? Cube! Een humanoid? Capsule!.

Voor je logica zou het niet veel moeten uitmaken wat je visueel ziet.

En met Unity kun je prima beginnen. Wees streng voor je zelf en begin geordend en denk niet dat je begint met van alles door elkaar.

Bedenk ook dat je begint met een mini prototype, als je blij bent met je prototype begin je voor een groot deel opnieuw door je code op te ruimen en herstructureren. Als dingen niet werken gooi je ze weg en maak je ze opnieuw met de kennis die je op gedaan hebt.

Maar het belangrijkste als je begint: Minimal Viable Product!


Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)